De overtuigingskracht van Artificial Intelligence


Denk je dat A.I jou zou kunnen overtuigen?

Wellicht dat CICERO van Meta (ja, het moederbedrijf van Facebook) een goede kans maakt..

CICERO is een A.I. algoritme, getraind om het spel “Diplomacy” te spelen. Diplomacy is een strategie spel dat lijkt op Risk, maar waar onderhandelingen en strategie een grotere rol spelen. Spelers moeten vertrouwen opbouwen en soms zelfs misbruiken om gebieden te veroveren en het spel te winnen.

CICERO combineert Reinforcement Learning/Planning met Natural Language Processing & Generation (vergelijkbaar met ChatGPT). Het is getraind op een grote datasets bestaande uit 125.261 door mensen online gespeelde spellen van Diplomacy, inclusief transcripten van onderhandelingen van de spelers.

In de 40 spellen van twee uur met 82 menselijke spelers behaalde CICERO meer dan het dubbele van de gemiddelde score van andere spelers en werd 2e van de 19 deelnemers die minimaal 5 spellen speelden. Er was wel behoorlijk wat rekenkracht nodig; CICERO draaide op 56 grafische kaarten om op een menselijke snelheid te kunnen handelen. Per beurt zijn er namelijk 10^20 acties mogelijk, een stuk complexer dus dan Go en Schaken (en zelfs Poker).. waar A.I. al domineert.

 

Noam Brown dacht toen hij aan het CICERO project begon in 2019 dat het een decennium zou duren om dit te realiseren; “The idea that you can have an AI that’s talking strategy with another person and planning things out and negotiating and building trust seemed like science fiction.”

Meta ziet toekomst in characters in games of Virtual Assistants in real-life: “For instance, today’s AI assistants excel at simple question-answering tasks, like telling you the weather, but what if they could maintain a long-term conversation with the goal of teaching you a new skill”

Dat klinkt als een mooie belofte en biedt ook mooie kansen in bijvoorbeeld het onderwijs, waar op een natuurlijke interactieve manier nieuwe vaardigheden zouden kunnen worden geleerd.

Dat Meta / Facebook bezig is met een A.I. getraind om mensen te overtuigen is wel spannend; uiteindelijk is het voornaamste business model van Facebook nog steeds advertising, waar overtuiging een grote rol speelt.

Een goede zet van ze is dat CICERO opensource wordt aangeboden waardoor andere partijen de kennis zelf op de juiste manier kunnen inzetten.

Jeroen Peerbolte
Business strategie