Waarom processen het nieuwe goud zijn.
Alexander Klopping bij Jinek over AI Agents en het belang van processen

Processen zijn het het nieuwe goud.
Uhh? Data is toch het nieuwe goud?
Alexander Klöpping zat gisteravond bij Jinek om over de laatste ontwikkelingen van AI te praten (bekijk online). Hij demonstreerde een compleet door AI agents gerund boeken-marketingbureau. Voor he nieuwe boek van Carry Slee werden campagne-ideeën werden bedacht, copy werd geschreven, reclamebeelden werden gegenereerd. Allemaal door één opdracht en een netwerk van AI-agents die elkaar instrueerden en met elkaar communiceerden.
Super indrukwekkend.
Maar wat me vooral opviel: het werkte alleen doordat er onder water heel veel processen strak stonden. Wie doet wat? In welke volgorde? Wat is het doel? Wat zijn de instructies?
Niet sexy. Wel essentieel. Want zonder die processen doet AI maar wat. Net zoals een nieuwe collega dat zou doen zonder uitleg.
In The E-Myth (een van mijn favoriete boeken over ondernemen) wordt een onderneming vergeleken met McDonald’s. Niet omdat fastfood het hoogst haalbare is, maar omdat het draait om kopieerbaarheid.
Als alles kopieerbaar moet zijn, moet echt elk proces haarfijn gedefinieerd zijn. Alsof je morgen 10 vestigingen zou openen. Met die mindset word je dus gedwongen om na te denken over elk proces binnen je organisatie.
En daar zit de uitdaging.
Veel kennis zit nog in hoofden. In ervaring. In buikgevoel. We denken dat we een proces hebben, maar eigenlijk is het: “ja dat doen we altijd zo, ik leg het wel ff uit als het zover is”.
Dat werkt prima, tot iemand ziek is. Of vertrekt. Of je wil opschalen. Of je wil AI inzetten en ineens moet alles expliciet zijn.
Wil je meeliften op de komst van AI-agents? Dan zul je eerst je processen moeten definiëren. De kaders, de stappen en het doel helder moeten hebben. Dit zijn de instructies die je voert aan een AI-agent (de prompts).
Je onderscheidend vermogen zit in wat jij anders doet. Die extra nuance, die ene afweging, dat specifieke moment waar jouw aanpak beter is dan de rest.
🎯 Maar dan moet je het wel op papier krijgen.
Ook uit de E-Myth:
“The system runs the business. The people run the system.”
Zorg dat je je systeem op orde hebt, voor je team én voor je Agents..