OnlinepartnervanAbelInstallatie

Een man met een oranje veiligheidshelm en een oranje reflecterend vest voert werkzaamheden uit aan een plafond, vermoedelijk elektrische installatie of onderhoud, in een industriële of commerciële ruimte.
Digitale partner voor Abel Installatie

Hoewel de installatiebranche vaak als ‘traditioneel’ wordt bestempeld, is het een markt die veel in beweging is. Abel Installatie (voorheen GasNed) is daarom voortdurend opzoek naar nieuwe diensten en concepten om haar leden te ontzorgen en te helpen te innoveren.

We zijn dan ook trots dat we inmiddels over een brede linie de digitale partner zijn en meewerken aan de digitale propositie van de coöperatie.

Jaap
Directeur Abel Installatie
Super tevreden over onze jarenlange samenwerking!
De homepagina en Informatie pagina van de Abel & co website. 50 graden gedraaid en deels zichtbaar met een blauwe achtergrond.
Leadgeneratie voor de coöperatie
Contentplatform Abel&co

“Hoe hoog moet de druk van mijn CV ketel zijn?” Consumenten hebben veel vragen omtrent hun huis en installaties, waarbij de gewenste druk van de CV installatie een populaire is. Abel Installatie heeft daarom het content platform Abel&Co ontwikkeld om al dit soort vragen te beantwoorden.

Het doel is om vanuit deze bezoekers, die veelal vanuit een simpele zoekopdracht op Google op het platform landen, leads te genereren voor de lokale installateur. Echter viel de conversie tegen en zorgde het ook voor ruis bij installateurs, doordat mensen met kleine vragen bij hen aanklopten.

De uitdaging

Onze uitdaging was om de volle potentie van het platform te gaan benutten. Inmiddels trekt het platform duizenden bezoekers per week, maar blijven de belangrijke KPI’s wat betreft lead generatie nog achter.

We moesten zorgen voor:

  • Meer offerte aanvragen bij Abel
  • Minder ruis naar installateurs
  • Meer conversie vanuit de content & artikelen
Resultaten

Offerteaanvragen ging omhoog met 39,9%.

Het conversieratio van mensen via Google steeg met 63,8%.

Conversiestijging niet ten koste van interactie op het platform.

Klassiek UX en UI

Door de UX en de gebruikers goed te analyseren hebben we de optimale flow bepaald en juist laten aansluiten op de bezoekers, in plaats van de organisatie. Het platform werd op basis van de inzichten opnieuw ontworpen, terwijl de content hetzelfde bleef. Daarnaast tilden we ook de vormgeving naar een hoger niveau, zodat het paste binnen de professionele uitstraling die we voor alle andere (online) middelen al hadden gerealiseerd.

Abel&co platform vervaagd, waarin bolletjes het volgende uitlichten: abel&co logo, Zoek button met vergrootglas, een nieuwsbericht van de pagina.
Geautomatiseerd persoonlijk advies met de warmtepomp configurator

Het contentplatform geeft antwoord op algemene vragen van consumenten. De volgende stap daarin is gepersonaliseerd advies.

Hier snijd het mes aan meerdere kanten: Mensen ontvangen binnen 5 minuten persoonlijk advies in een gepersonaliseerde gegenereerde PDF, Abel&co is minder tijd kwijt met het beantwoorden van vergelijkbare vragen en de aangesloten installateurs krijgen gekwalificeerde leads mét direct alle informatie die ze nodig hebben.

Een bolletje met de iconen van stap 1 en 2, een bolletje met een ronde pijl en daarin
Homepagina van de Abel installatie website op desktop en mobiel. 50 graden gedraaid en deels zichtbaar met een blauwe achtergrond.
Samenbrengen van de coöperatieve propositie
Corporate website

Naast het consumenten platform Abel&Co mochten we ook de corporate website voor Abel Installatie zelf verzorgen.

Met de kleine niche doelgroep, het bestaande netwerk en de sales-gedreven organisatie, speelt de corporate website slechts een kleine rol in het gehele marketing strategie van Abel. Het belangrijkste doel van de website is vooral dat het een centraal punt is voor algemene informatie voor bestaande leden, een beknopt overzicht van de voordelen voor mogelijke nieuwe leden en zorgen voor een gemakkelijke flow naar de portal voor leden om hun diensten te gebruiken.

Vertalen van huisstijl naar online

Een duidelijke en consistente merkbeleving is belangrijk voor een professionele uitstraling naar je doelgroepen.

Door de doelgroep heeft Abel altijd al een sterke focus gehad op offline communicatie en kregen wij de uitdaging om de nieuwe huisstijl te vertalen naar de online kanalen.

Inmiddels staat er een stevige merkfundering waarin alle kanalen, zowel offline als online, herkenbaar en consistent communiceren.

Een bolletje dat AaBbCcDd toont, een bolletje dat drie kleuren uitlicht namelijk geel, rood en blauw, Een bolletje dat het logo Abel & co uitlicht, een bolletje dat een button toont
Coöperatie vertaald naar het webdesign

Een belangrijk aspect voor de nieuwe website is het cooöperatie-gevoel. Abel Installatie, voorheen bekend als GasNed, is er door en voor de leden.

Daarom spelen de mensen van Abel, de leden zelf en hun verhalen een belangrijke rol op de website.

Een bolletje dat tekst moet visualiseren, waarin quote icontjes omheen staan en een foto van een monteur
Log-in en homepagina van het ledenportaal, 50 graden gedraaid en deels zichtbaar met een blauwe achtergrond.
Centrale plek voor alle digitale service
Ledenportal

De ledenportal is de centrale plek waar leden gemakkelijk de diensten van Abel Installatie kunnen gebruiken. Een installateur is allang niet enkel met installeren bezig en Abel Installatie probeert haar leden hierin zoveel mogelijk te ontzorgen.

We waren verantwoordelijk voor de strategie, concept en design. Voor de ontwikkeling van de portal sloot onze Drupal partner iO aan.

Services altijd bij de hand

De portal is tablet-first ontworpen, zodat installateurs zowel op kantoor als onderweg perfect gebruik kunnen maken van de portal.

Zo kunnen bijvoorbeeld gemakkelijk de actuele prijzen bekeken worden, terwijl de installateur bij de klant in huis staat, en is het laatste nieuws van partners en grossiers altijd bij de hand.

leden portaal van Abel uitgevaagt, met een uitgelichte visual van een monteur, klembord icon en nieuws artikel
Beheren en inspireren in één

Leden sluiten zich in eerste instantie vaak aan op basis van enkele diensten die Abel Installatie aanbiedt. Met de portal kunnen deze diensten gemakkelijk beheerd en gebruikt worden.

Om leden te prikkelen met het complete dienstenpakket waar ze gebruik van kunnen maken, is de portal zo ontworpen dat het ook de ‘cross-sell’ van diensten stimuleert.

Een gebruikersinterface met drie grote bolletjes die verschillende functies vertegenwoordigen. De bolletjes bevatten iconen en tekst: een aktetas met 'SERVICES', een doos met 'INKOOP', en een kraan met 'BESPAAR INSTALLATEUR'. De interface op de achtergrond is vervaagd en toont een dashboard.
Dashboard functie & digitale strategie

Met het nieuwe ontwerp is de portal al veel meer een dashboard geworden om gemakkelijk diensten te gebruiken.

Naast het huidige ontwerp is een digitale toekomstvisie neergezet om de portal verder uit te bouwen met digitale tools om de dienstverlening van de installateurs verder te verbeteren en te optimaliseren.

Een diagram met verschillende iconen in bolletjes, verbonden rond een centraal figuur. Het centrale bolletje toont een monteur, omringd door iconen die een doos, een kraan, een pijl, een computer, een megafoon en een aktetas weergeven. Een groter bolletje rechtsboven toont een ander persoonssymbool.