Denieuwestandaardinhetvindenenvergelijkenvanvakantieparken

Stijlbreuk was niet de eerste keus voor de volgende stap van bungalowparkoverzicht.nl — en dat is best een groot compliment. Eerdere partijen durfden de uitdaging namelijk niet aan. “Te complex”, werd er gezegd. En dus werd Digera gedwongen verder te zoeken, tot ze iemand vonden die het wél zag zitten. Wij dus. Was het een uitdaging? Jazeker. Hebben we spijt? Absoluut niet.
Duizenden dynamische landingspagina’s voor next-level SEO.
Ongekende complexiteit waar de gebruiker niets van ziet.
8 scrapers met custom data mapping.
~200K+ bezoekers per dag.
Aanbod verrijkt met user reviews en locatie-gebonden activiteiten.
Contextuele filters voorkomen lege zoekopdrachten.
Het klinkt zo simpel. En in de basis is het dat ook. Op bungalowparkoverzicht.nl vind en vergelijk je het aanbod van verschillende vakantieparken in en rond Nederland. En die eenvoud is precies de meerwaarde van de onderneming. Want wil je als vakantieganger zélf het aanbod van meerdere parken naast elkaar leggen, dan kom je er snel achter dat dat een hele klus is.

Eén van de grootste hoofdpijnzaken waar je tegenaan loopt als je handmatig vakantieparken vergelijkt is dat ze allemaal nét iets andere terminologie en jargon gebruiken. Bungalowtypes hebben overal een andere naam, zwem- en andere recreatie-activiteiten worden creatief omschreven en prijzen worden telkens weer anders berekend en weergegeven.
Op bungalowparkoverzicht.nl hebben we al die wildgroei weggesnoeid en onze eigen heldere manier van zoeken, filteren en vergelijken ontwikkeld (en vanaf de grond opgebouwd). Appels met appels dus.


Om deze gebruikerservaring te realiseren hebben we alles uit de kast moeten trekken (en WordPress, waarop de vorige versie van bungalowparkoverzicht.nl al draaide, tot haar uiterste gedwongen). Ter illustratie: we bouwden acht (!) maatwerk scrapers die — met goedkeuring van de vakantieparken — content, media en metadata van de desbetreffende websites “schrapen”.
Vervolgens wordt die data gemapt op onze eigen structuur, waarbij we honderden uitzonderingen netjes afvangen en verwerken. Tenslotte verrijken we de content met aanvullende informatie — daarover later meer — en gebruiken we een flinke laag caching om ervoor te zorgen dat de gebruiker zelden hoeft te wachten.
💡 Bovenstaande uiteenzetting omschrijft een ontwikkeltraject van ruim 6 maanden. Mocht je graag dieper de techniek in duiken, stuur Aron (aron@stijlbreuk.nl) dan even een mailtje; hij kan hier letterlijk uren over vertellen.
Een huisje op een vakantiepark is natuurlijk slechts het begin van een vakantie. Of je nu met vrienden op pad bent, met de familie, of met je gezin, uiteindelijk wil je iets doen. Voor de één is dat een boek lezen en gezellig samenzijn, voor de ander is die invulling actiever van aard.
Daarom verrijken wij het aanbod van de vakantieparken met onze eigen content (en kun je daar ook op filteren en zoeken). Om te beginnen tonen we van de bekendere parken plattegronden en andere basisinformatie. Maar we hebben ook duizenden activiteiten en uitjes in de omgeving van de parken verwerkt en gelinkt op basis van geografie.
Zo wordt het dus écht mogelijk om te zoeken naar een vakantiepark met een klimwand in de buurt, of een kartbaan, of een sushirestaurant (of allemaal). Een functionaliteit die de parken zelf niet eens aanbieden.

Met zoveel superschone en accurate data in ons bezit kunnen we page rakings bereiken waar de vakantieparken zelf jaloers op zijn. Zéker wanneer we de parkinformatie verrijken met activiteiten en andere belangrijke zoektermen, zoals locaties en voorzieningen.
Denk aan “vriendenvakantie barbecue Ardennen”, “familieweekend met speeltuin en visvijver” of “weekendje weg met tropisch zwemparadijs”. De mogelijkheden zijn letterlijk nagenoeg eindeloos (wat je terugziet in het aantal landingspages, dat momenteel op 1502 staat).

Probeer het zelf, zouden we zeggen: ga naar Google en zoek op “bungalowpark” (of “vakantiepark”) gevolgd door een plaats, een activiteit of misschien zelfs een provincie. Gegarandeerd dat je bungalowparkoverzicht.nl meteen ziet staan.
En dat blijkt ook uit de statistieken. Afhankelijk van het seizoen worden er dagelijks tussen de 200.000 en 450.000 pagina’s bekeken. Allemaal mensen die we helpen in hun zoektocht naar hét ideale park voor hun perfecte vakantie.


