Wijzorgendatjijblijftsporten,dankzijdigitaleinnovatieindesportschool
Rutger, de eigenaar van ProFit Gym, had één doel: het nemen van de volgende stap in zijn onderneming. De fitnessbranche had in 2014 een aantal goede jaren achter de rug, maar nu de markt volwassen is geworden en begon te consolideren moesten er stappen gezet worden.
Welke stappen? Dat wist Rutger nog niet, maar dankzij een bevriende ondernemer leerden we elkaar kennen en de rest is geschiedenis.
Nu is ProFit Gym een van de meest innovatieve sportscholen van het land en zijn zij van 3 naar 18 vestigingen gegroeid sinds onze samenwerking.
Partnership van 10 jaar, waarin we verantwoordelijk zijn voor visie ontwikkeling t/m de complete digitale transformatie.
Groei van 3 naar 18 clubs van Amsterdam tot Groningen, mede dankzij door de digitale fundering.
Ecosysteem van 7 applicaties: Van ledenwerving tot e-learning voor nieuwe collega’s en van service app tot narrowcasting in de clubs.
Alles begint bij het scherp krijgen waar we precies voor doen. Waar ligt de ambitie van de ondernemer? Hoe ziet die ambitie er concreet uit en waar staan we nu? Nog los van enige digitale ideeën.
Voor Rutger is dat helder; Wij zorgen dat jij blijft sporten! Waar veel sportscholen blij zijn met stille leden, willen wij mensen écht motiveren, inspireren en bewegen. Vanuit deze missie en bestaande (offline) propositie gaan we vervolgens aan de slag met de digitale propositie. Welke valkuilen en drempels zien we voor ons, en hoe kan ‘digitaal’ hier een oplossing in bieden?
Dit hebben we samengebracht in een inspirerend Visie Document dat ook intern is gepresenteerd om het gezamenlijke missie tastbaar te maken en om alle collega’s mee te nemen in het proces.
100 ideeën bedenken is gemakkelijk en een ambitieus doel stellen is leuk, maar wat gaan we morgen als eerste doen? Dat bepaalt uiteindelijk of het een succes wordt.
Op basis van het Visie boekje en alle ideeën bepalen we samen de roadmap en prioriteiten, op basis van de (verwachte) impact en benodigde investering.
Inmiddels doen we dat nu al 10 jaar lang, waarbij we continue doorontwikkelen en 1-2x per jaar een strategiesessie hebben om weer verder vooruit te kijken en de grote lijnen uit te zetten.
“De grootste uitdaging in de gehele branche is het ledenbehoud.
Hoe zorg je ervoor dat leden -na hun initiële enthousiasme om te gaan sporten- ook daadwerkelijk blijven sporten en lid blijven? ProFit Gym gelooft in een gevarieerde all-in aanpak van fitness, groepslessen en persoonlijke aandacht en begeleiding.
Maar hoe kun je als part-time fitness coach persoonlijke service verlenen aan duizenden leden Als je ~100 uur per week open bent en dagelijks honderden leden komen sporten, dan is het als coach lastig om up-to-date te blijven met elke sporter of om iedereen bij naam te kennen.
Op basis van deze visie hebben wij het concept van de Coach App bedacht en ontwikkeld, en is deze app nu hèt succes achter de persoonlijke beleving in de 18 sportscholen. Dankzij de Coach App kan ProFit Gym nu het gevoel van Personal Training geven aan haar leden, maar dan op grote schaal.
Je kunt als Coach onmogelijk alle leden in de club helpen, dus hoe bepaal je nu wie je als eerste moet helpen?
Op basis van enkele slimme algoritmes helpt de Coach App je te focussen op de leden die het meeste hulp nodig hebben.
Zit iemand er he-le-maal in, dan is een “Goedemorgen, Paul!” en herinnering wanneer z’n verjaardag al voldoende.
Moet iemand echt nog zijn sportroutine opbouwen, dan licht de Coach App precies uit waarmee je kunt helpen.
En heeft iemand juist zijn routine verloren dan pikt de Coach App dat automatisch op, zodat het lid juist weer extra aandacht en begeleiding krijgt om het op te bouwen.
Per coach biedt de Coach App vervolgens overzichtelijke dashboards voor de leden en aandachtspunten waar het zich op moet focussen.
De coaches zien in één oogopslag wie er binnenkomt en welke service zij op dit moment nodig hebben.
Naast de sport-inhoudelijke en persoonlijke begeleiding is de Coach app doorgegroeid als het centrale punt voor alle werkzaamheden van een coach.
- Zo zijn ook de groepsles aanmeldingen en aftekenlijst via de Coach app in te zien en af te tekenen;
- Is er een geïntegreerde agenda voor alle afspraken die leden hebben gemaakt;
- Kunnen walk-ins direct via de Coach App lid worden. Allemaal gekoppeld en geautomatiseerd met het CRM en de automatische incasso’s.
De website is het belangrijkste communicatie- en wervingskanaal voor ProFit Gym.
In een branche waar het ledenverloop enorm hoog is en grote concurrenten hele diepe zakken hebben, mag er op wervingsvlak niks ontbreken. Daarom is de conversie cruciaal en optimalisatie voor mobiel enorm belangrijk.
Bovendien zorgen we er met verschillende API-koppelingen ervoor dat er qua administratie praktisch geen handwerk meer nodig is voor het verwerken van nieuwe aanmeldingen, zodat medewerkers volle aandacht op de sporter kunnen houden.
Hoe zorg je ervoor dat leden ook daadwerkelijk gebruikmaken van jouw gehele aanbod en service? Met de nieuwe ProFit Gym app heb je altijd alle persoonlijke service van ProFit Gym in jouw broekzak.
Begin 2016 is de eerste mobiele app voor leden gelanceerd in native iOS, native Android en web. In 2023 hebben we op basis van nieuwe (hybride) techniek de applicaties doorontwikkeld, zodat we vanuit één codebase naar alle platformen kunnen lanceren. Daarmee hebben we de doorontwikkeling enorm versneld en de investering tegelijkertijd gehalveerd.
Naast de pro-actieve coaches, kunnen leden ook zelf gemakkelijk een een afspraak inplannen met een coach.
Met direct inzicht in de agenda vind je zo een moment dat goed voor je uitkomt om jouw sportroutine naar het volgende niveau te brengen.
ProFit Gym staat bekend om haar enorme aanbod aan live groepslessen met een instructeur, en groepslessen zijn simpelweg een boost voor motivatie en loyaliteit voor de sporter.
In de leden app zie je gemakkelijk het rooster, hoeveel plekken er nog vrij zijn, hoe goed de les past bij jouw doelen, wie de instructeur is en schrijf je je natuurlijk meteen in.
Voor een enkele les, of direct voor alle aankomende lessen op die dag van de week!
Persoonlijke trainingschema’s zorg voor de juiste balans in uitdaging en realistische doelstellingen.
Het trainingsschema dat je samen met je coach maakt komt automatisch in jouw eigen Leden App als een gemakkelijk afvinklijstje.
Voortgang gaat met ups en downs. Na een zware gym dag voelt het soms niet dat je vooruit gaat.
In de Leden App heb je altijd een goed inzicht in de voortgang motiverend werkt, of handig is voor je bragging rights bij vrienden 💪🏼.
Portemonee vergeten?
Je ledenpas voor toegang tot de clubs zit gewoon digitaal in je app, zodat je nooit voor een gesloten deur staat.
Het overzicht houden van het reilen en zeilen van één sportschool is te overzien, maar wanneer het gaat om acht sportscholen, dan wordt het lastig.
Met de Club app is het mogelijk om snel overzicht te krijgen in de belangrijkste business KPIs. Het dashboard geeft de belangrijkste waardes overzichtelijk weer zoals; ledenverloop, bezoekersaantallen en groeplesbezetting, waarna er gedetailleerder kan worden ingezoomd op data in verdiepingspagina’s.
Rutger heeft het overzicht over alle filialen, terwijl de clubaanvoerder kan inzien of de doelen van zijn of haar filiaal worden behaald.
Work hard, race hard 😅
Om ons 10-jarig jubileum te vieren nodigde Rutger ons uit om zijn tweede passie te delen: racen met échte karts (Lees: een topsnelheid van 120 km/u).
Behalve een gebogen stuurstang en een kapotte koppeling zijn we er heelhuids vanaf gekomen en werden er best nette rondetijden neergezet 😉.
Op naar de volgende 10 jaar!