Wist je dat een gemiddelde leerling bij de beste 2% van de klas komt te zitten als deze 1-op-1 begeleiding krijgt? ๐คฏ
Het 2-sigma probleem en de mogelijke oplossing
Wist je dat een gemiddelde leerling bij de beste 2% van de klas komt te zitten als deze 1-op-1 begeleiding krijgt? ๐คฏ
Benjamin S. Bloom deed hier in 1984 onderzoek naar en noemde dit het โ2 sigma probleemโ. Hij ontdekte dat leerlingen die รฉรฉn-op-รฉรฉn les kregen, 98% (!) – of twee sigma / standaard deviaties – beter presteerden dan leerlingen in een gewone klas.
Bloom zegt dat รฉรฉn-op-รฉรฉn les geven vier belangrijke voordelen heeft:
- ๐๐ถ๐ฟ๐ฒ๐ฐ๐๐ฒ ๐ณ๐ฒ๐ฒ๐ฑ๐ฏ๐ฎ๐ฐ๐ธ: De leraar kan meteen fouten verbeteren en advies geven.
- ๐ฃ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ผ๐ป๐น๐ถ๐ท๐ธ๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ฑ๐ฎ๐ฐ๐ต๐: De les is precies wat de leerling nodig heeft.
- ๐ ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐บ๐ผ๐๐ถ๐๐ฎ๐๐ถ๐ฒ: Leerlingen voelen zich beter en werken harder door de persoonlijke aandacht.
- ๐ข๐ฝ ๐ฒ๐ถ๐ด๐ฒ๐ป ๐๐ฒ๐บ๐ฝ๐ผ ๐น๐ฒ๐ฟ๐ฒ๐ป: De leerling leert in zijn eigen tempo en begrijpt alles goed voordat hij verder gaat.
Het probleem zit hem in schaalbaarheid; er zijn niet genoeg leraren om iedereen apart les te geven.
Digitalisering en met name de mogelijkheden die A.I. nu met zich meebrengt kan het 2 sigma probleem ombuigen naar een 2 sigma kans, waarbij de vier belangrijke voordelen die Bloom noemt kunnen worden gewaarborgd.
- Zo hebben we voor ๐ง๐๐ฝ๐ฒ๐๐๐ถ๐ป โAlfredoโ, een geautomatiseerde coach die het kind aan de hand neemt om blind te leren typen. De oefeningen aangepast op het niveau van het kind.
- Voor ๐ฃ๐ฟ๐ผ๐๐ถ๐ ๐๐๐บ faciliteren we een digitaal ecosysteem waarmee we coaches beter in staat stellen de juiste 1-op-1 begeleiding te geven.
- Voor onze eigen startup ๐๐บ๐ฝ๐ฒ๐ฟ๐ณ๐ฒ๐ฐ๐ gebruiken we A.I. samen met jongerenwerkers om de kernwaarden te bepalen van jongeren.
Digitalisering maakt 1 op 1 begeleiding op schaal mogelijk, maar het is belangrijk dat we verder kijken dan techniek;
- Hoe waarborgen we de menselijkheid (emotionele intelligentie van een leraar) en pedagogiek?
- Hoe veranderen we bestaande systemen en organisaties (educatie als sector lijkt weinig wendbaar)?
- Hoe gaan we om met ethische- en privacy-kwesties.
Wat mij betreft vliegen we de kansen praktisch aan; we gaan aan de slag, blijven in gesprek, en sturen bij waar nodig.