Ga naar de content

Het 2-sigma probleem en de mogelijke oplossing

Wist je dat een gemiddelde leerling bij de beste 2% van de klas komt te zitten als deze 1-op-1 begeleiding krijgt? ๐Ÿคฏ

Een papier met een grafiek op een tafel in een lichte kamer.

Wist je dat een gemiddelde leerling bij de beste 2% van de klas komt te zitten als deze 1-op-1 begeleiding krijgt? ๐Ÿคฏ

Benjamin S. Bloom deed hier in 1984 onderzoek naar en noemde dit het โ€œ2 sigma probleemโ€. Hij ontdekte dat leerlingen die รฉรฉn-op-รฉรฉn les kregen, 98% (!) – of twee sigma / standaard deviaties – beter presteerden dan leerlingen in een gewone klas.

Bloom zegt dat รฉรฉn-op-รฉรฉn les geven vier belangrijke voordelen heeft:

  1. ๐——๐—ถ๐—ฟ๐—ฒ๐—ฐ๐˜๐—ฒ ๐—ณ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฏ๐—ฎ๐—ฐ๐—ธ: De leraar kan meteen fouten verbeteren en advies geven.
  2. ๐—ฃ๐—ฒ๐—ฟ๐˜€๐—ผ๐—ผ๐—ป๐—น๐—ถ๐—ท๐—ธ๐—ฒ ๐—ฎ๐—ฎ๐—ป๐—ฑ๐—ฎ๐—ฐ๐—ต๐˜: De les is precies wat de leerling nodig heeft.
  3. ๐— ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—บ๐—ผ๐˜๐—ถ๐˜ƒ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐—ฒ: Leerlingen voelen zich beter en werken harder door de persoonlijke aandacht.
  4. ๐—ข๐—ฝ ๐—ฒ๐—ถ๐—ด๐—ฒ๐—ป ๐˜๐—ฒ๐—บ๐—ฝ๐—ผ ๐—น๐—ฒ๐—ฟ๐—ฒ๐—ป: De leerling leert in zijn eigen tempo en begrijpt alles goed voordat hij verder gaat.

Het probleem zit hem in schaalbaarheid; er zijn niet genoeg leraren om iedereen apart les te geven.

Digitalisering en met name de mogelijkheden die A.I. nu met zich meebrengt kan het 2 sigma probleem ombuigen naar een 2 sigma kans, waarbij de vier belangrijke voordelen die Bloom noemt kunnen worden gewaarborgd.

  • Zo hebben we voor ๐—ง๐˜†๐—ฝ๐—ฒ๐˜๐˜‚๐—ถ๐—ป โ€œAlfredoโ€, een geautomatiseerde coach die het kind aan de hand neemt om blind te leren typen. De oefeningen aangepast op het niveau van het kind.
  • Voor ๐—ฃ๐—ฟ๐—ผ๐—™๐—ถ๐˜ ๐—š๐˜†๐—บ faciliteren we een digitaal ecosysteem waarmee we coaches beter in staat stellen de juiste 1-op-1 begeleiding te geven.
  • Voor onze eigen startup ๐—œ๐—บ๐—ฝ๐—ฒ๐—ฟ๐—ณ๐—ฒ๐—ฐ๐˜ gebruiken we A.I. samen met jongerenwerkers om de kernwaarden te bepalen van jongeren.

Digitalisering maakt 1 op 1 begeleiding op schaal mogelijk, maar het is belangrijk dat we verder kijken dan techniek;

  • Hoe waarborgen we de menselijkheid (emotionele intelligentie van een leraar) en pedagogiek?
  • Hoe veranderen we bestaande systemen en organisaties (educatie als sector lijkt weinig wendbaar)?
  • Hoe gaan we om met ethische- en privacy-kwesties.

Wat mij betreft vliegen we de kansen praktisch aan; we gaan aan de slag, blijven in gesprek, en sturen bij waar nodig.

Geschreven door Jeroen Peerbolte
Een man met kort, krullend haar glimlacht met zijn armen achter zijn rug. Hij draagt een groene overhemd en de achtergrond is effen.
Gepubliceerd op
13/10/2024
Meer over
Deel dit artikel