Ga naar de content

Mijn grootste valkuil

Een grenzeloze optimist zonder technische kennis met een digitaal bureau.

Een vrouw die over een gat van twee gesteentes springt

Mijn grootste valkuil?

Waarschijnlijk m’n grenzeloze optimisme in combinatie met het feit dat ik als enige oprichter van Stijlbreuk niet-technisch ben, wanneer ik PO ben op een groot technisch project.

De ‘leuke’ anekdotes over deze valkuil zal ik voor later bewaren 😅 , maar de positieve kant van deze medaille is dat ik me daardoor goed verplaatsen in onze klanten: ondernemers die vol ambitie aan de slag willen met maatwerk applicaties en software, maar geen technische kennis hebben.

Ze weten heel goed wat ze willen en dat de applicatie het bedrijf naar het volgende niveau brengt, maar ze missen de grip. Op het technische aspect en op het proces. En als ondernemers graag iets hebben, dan is het wel grip. Weten wat je koopt: Wat is de investering? Wat krijg ik ervoor? En wanneer is het af?

Afgelopen jaar heb ik veel tijd geïnvesteerd om juist dit voor onze klanten te tackelen. Ik zie het namelijk ook als onze verantwoordelijkheid om onze klanten hierin goed te begeleiden. We werken graag met korte lijntjes en daarin is dat inzicht belangrijk.

Door goed te luisteren naar de wensen van de klanten en ons eigen team hebben we de (voor ons) ultieme workflow neergezet in Teamwork, onze project management tool. Ieder teamlid kan daardoor nu altijd en overal inloggen en heeft direct volledig inzicht en grip op het project.

Een centrale plek voor nieuwe ideeen, wensen en issues
De inbox in Teamwork is heel gemakkelijk de enige plek waar je alles in kunt plaatsen. Vervolgens gebeurt alles auto-magically:
• Een nieuw idee waar we iets mee moeten? We werken hem uit en plannen hem samen in. Zo raken goede ideeën niet meer verloren in een overvolle mailbox.
• Een issues dat direct opgepakt moet worden? Deze wordt automatisch doorgestuurd naar Slack, ons interne chat programma en is direct het gehele project team op de hoogte. Zo maakt het niet uit of iemand thuiswerkt of net een afspraak heeft. “De beller is sneller” is zo ouderwets.

Inzicht in waar we nu mee bezig zijn
• Aan welke functionaliteiten wordt nu gewerkt?
• Welke functionaliteiten kunnen al getest worden?
• Wie werkt er aan welke functionaliteit?
• Wanneer is het af?

Grip op de toekomstige planning
• Alle functionaliteiten worden op een simpele manier omschreven en krijgen een eigen (uren)inschatting.
• Je kunt gemakkelijk de prioriteiten aangeven per functionaliteit op basis van de business, zodat we altijd op basis van toegevoegde waarde blijven ontwikkelen.
• Op basis daarvan plannen we samen de volgende ontwikkelsprint met maximale impact.

Vanzelfsprekend is Teamwork geen vervanger van de fysieke en digitale afspraken of even een belletje, maar het zorgt ervoor dat klanten (en wijzelf) 24 / 7 up-to-date zijn. Zeker met het hybride werken én ondernemers die af en toe in het weekend aan de slag zijn (you know who you are 😉).

En hoe zorg jij voor grip als je niet alles begrijpt?

Geschreven door Werner Bastianen
Een man met kort, donker haar en een baard glimlacht naar de camera. Hij draagt een koraalkleurige top
Gepubliceerd op
04/08/2022
Meer over
Deel dit artikel