Over die beroemde quote van Henry Ford met snellere paarden.
Quote van Henry Ford
โ๐๐ง ๐ ๐ฉ๐ข๐ฅ ๐ข๐ด๐ฌ๐ฆ๐ฅ ๐ฑ๐ฆ๐ฐ๐ฑ๐ญ๐ฆ ๐ธ๐ฉ๐ข๐ต ๐ต๐ฉ๐ฆ๐บ ๐ธ๐ข๐ฏ๐ต๐ฆ๐ฅ, ๐ต๐ฉ๐ฆ๐บ ๐ธ๐ฐ๐ถ๐ญ๐ฅ ๐ฉ๐ข๐ท๐ฆ ๐ด๐ข๐ช๐ฅ ๐ง๐ข๐ด๐ต๐ฆ๐ณ ๐ฉ๐ฐ๐ณ๐ด๐ฆ๐ด.โ
โ ๐๐๐๐ Henry Ford
Een opmerking die een (potentiรซle) klant zo nu en dan opwerpt wanneer er een discussie ontstaat over het belang van een investering in gebruikersonderzoek is bovenstaande quote.
Het punt dat meestal geprobeerd wordt te maken, is dat gebruikers niet weten wat ze willen en dat het dus geen zin heeft om te vragen wat ze willen.
Er zijn echter twee problemen met deze opmerking;
1. Henry Ford heeft dit naar alle waarschijnlijkheid nooit gezegd
en
2. Het is niet zo dat je tijdens gebruikersonderzoek vraagt naar wat een gebruiker wil, maar voornamelijk kijkt naar welke problemen deze ervaart (en deze vervolgens zelf vertaalt naar een mogelijke oplossing).
In dezelfde context wordt de volgende quote van Steve Jobs overigens ook vaak op een verkeerde manier aangehaald;
โ๐ฑ๐ฆ๐ฐ๐ฑ๐ญ๐ฆ ๐ฅ๐ฐ๐ฏโ๐ต ๐ฌ๐ฏ๐ฐ๐ธ ๐ธ๐ฉ๐ข๐ต ๐ต๐ฉ๐ฆ๐บ ๐ธ๐ข๐ฏ๐ต ๐ถ๐ฏ๐ต๐ช๐ญ ๐บ๐ฐ๐ถ ๐ด๐ฉ๐ฐ๐ธ ๐ต๐ฉ๐ฆ๐ฎโ.
Hoewel het klopt dat een gebruiker niet altijd precies weet wat hij of zij wil wanneer je er rechtstreeks naar vraagt, betekent dit niet dat je geen energie moet steken in het begrijpen van de gebruiker en diens problemen.
De gebruiker centraal stellen, zeker in het ontwikkelen van een nieuw (digitaal) product, is essentieel. Als je niet investeert om de gebruiker te begrijpen en je functies ontwikkelt op basis van eigen aannames, kan dit duur uitpakken wanneer die aannames onjuist blijken te zijn.
๐๐ป๐๐ฒ๐๐๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ป ๐ด๐ฒ๐ฏ๐ฟ๐๐ถ๐ธ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ป๐ฑ๐ฒ๐ฟ๐๐ผ๐ฒ๐ธ, ๐๐ฎ๐น๐ถ๐ฑ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ท๐ฒ ๐ฎ๐ฎ๐ป๐ป๐ฎ๐บ๐ฒ๐ ๐ฒ๐ป ๐ฏ๐ฒ๐๐ฝ๐ฎ๐ฎ๐ฟ ๐ด๐ฒ๐น๐ฑ.
Photo byย Jorge Argueta