Vijf redenen waarom kleine teams goud waard zijn
Wanneer de zon schijnt en het weekend nadert, vind je ons bij Stoom013 voor “pizza vrijdag”. Er is iets magisch aan hoe Jaime zijn verse deeg tot de beste pizza’s ter wereld omtovert, die hij vervolgens met een flinke dosis charme serveert. Maar hoewel onze liefde voor pizza diep gaat, is dat niet de enige reden waarom we fan zijn van het “twee-pizza-team”-principe van Amazon. š
Het concept is simpel: als je team niet met twee pizza’s gevoed kan worden, dan is het te groot. Dit klinkt misschien even luchtig als het deeg van Jaime, maar het principe heeft diepe wortels in teamdynamica en productiviteit.
Groot is overrated. Groot is grof. Ondoorzichtig. Log en langzaam. Wist je dat Craigslist, de Amerikaanse Marktplaats met een omzet van bijna $ 700 miljoen, draait op een team van 50 FTE ? En dat OnlyFans (wij moesten het ook Googlen, eerlijk waar) $ 1,3 miljard aantikt met slechts 42 FTE? Uitzonderingen, wellicht (bron). Maar daardoor niet minder tekenend.
Als je ons vraagt naar onze ambitie, dan is āklein blijvenā daar absoluut onderdeel van. Want ākleinā is de gateway naar onze visie op succes. Waarom werkt deze aanpak zo goed? En nog belangrijker, welke voordelen levert het op voor onze klanten?
In deze blogpost ontdek je vijf redenen waarom kleine teams van waarde zijn en hoe deze filosofie ons werk bij Stijlbreuk vormgeeft.
1. De kracht van minder
In een klein team is iedereen direct betrokken bij wat er gebeurt. De communicatie is helder en de lijntjes zijn kort. Zonder een overdaad aan lagen of bureaucratie kunnen beslissingen sneller genomen worden. Dit leidt niet alleen tot efficiƫnter werken, maar creƫert ook een omgeving waarin teamleden meer verantwoordelijkheid nemen over hun werk. Met minder teamleden wordt het werk van ieder individu zichtbaar en essentieel voor het succes van het project. Adriaan Mol (Founder van Mollie) schreef onlangs een LinkedIn post me dezelfde strekking (bron).
Het Ringelmann-effect
Het Ringelmann-effect stelt dat de productiviteit van individuen daalt naarmate de grootte van de groep toeneemt. In grote teams kunnen mensen zich (al dan niet expres) verschuilen achter de massa, waardoor hun individuele bijdrage minder zichtbaar is en hun motivatie daalt. Door teams klein te houden, zorgen we ervoor dat iedereen zich verantwoordelijk voelt voor de uitkomst van het project.
Priceās law noemt hetzelfde. Dit wiskundige principe, genoemd naar Derek J. de Solla Price, stelt dat 50% van het werk in een bepaald vakgebied wordt verricht door de vierkantswortel van het totale aantal bijdragers. Dus als je 100 developers hebt, zal 50% van de code afkomstig zijn van slechts 10 developers. En bij 1000 developers dus 31 (!).
Verhoogde Medewerker-betrokkenheid
Onderzoek toont keer op keer aan dat kleinere teams een hogere mate van betrokkenheid hebben. Gallup’s onderzoek The State of the American WorkplaceĀ laat zien dat bedrijven met minder dan 10 medewerkers een engagement-niveau hebben van 42% of hoger, terwijl dit voor grotere bedrijven vaak onder de 30% ligt. Dit betekent dat onze kleinere teams innovatiever, probleemoplossend en meer toegewijd zijn, wat direct ten goede komt aan onze klanten (bron).
De juiste kernwaarden als katalysator
Bij Stijlbreuk hebben we vijf āactionableā kernwaarden
Juist in kleine teams zijn deze kernwaarden belangrijk en komen ze tot hun recht. Ze bevorderen eigenaarschap, snelheid, en betrokkenheid, wat essentieel is in een klein team. Deze kernwaarden zijn daarmee niet alleen mooie posters aan de muur, maar een fundamentele keuze in het opbouwen van een (klein) team met de juiste mensen.
2. Snellere Iteraties
Snelheid als Sleutel tot Succes
Nog nooit was het eindresultaat van een project een Ć©Ć©n op Ć©Ć©n kopie van het oorspronkelijke idee. Voortschrijdend inzicht blijkt een fundamentele natuurwet. Dit betekent dat, zeker in de beginfase van een project, snel itereren cruciaal is.
Hoe korter de feedback loop, hoe effectiever we door het onontkomelijke mijnenveld van inzichten kunnen navigeren. En ook hier is een klein team onverslaanbaar. Met minder mensen in de mix kunnen ideeƫn sneller getest en gevalideerd worden en ligt de volgende iteratie al op de plank voordat je het door hebt. Zo behouden we focus en momentum, in tegenstelling tot de start-stop-cadans van enorme teams.
3. Kostenefficiƫntie
Ā De Mythe van “Meer Mankracht”
Veel bedrijven geloven dat het toevoegen van meer mensen aan een project automatisch leidt tot snellere resultaten. Dit is echter een misverstand dat Fred Brooks al in zijn klassieke boek The Mythical Man-MonthĀ weerlegde. Brooks’ wet stelt:
Adding manpower to a late software project makes it later
Dit komt doordat het toevoegen van meer mensen de complexiteit en de coƶrdinatie-inspanningen vergroot, wat de snelheid juist vertraagt.
Denk aan een groot team dat constant vergaderingen moet plannen om iedereen op Ć©Ć©n lijn te houden. In plaats van sneller te werken, loop je vast in de logistiek. Bij Stijlbreuk houden we teams bewust klein om deze valkuil te vermijden.
Nine women can’t make a baby in one month.
Minder Overhead, Meer Impact
Interne bureaucratie is moordend. En hoe meer mensen ergens bij betrokken zijn, hoe groter de waslijst aan emails, tickets en vergaderingen. Daar zijn we het allemaal over eens.
Maar door intern kort van stof en to the point the zijn (mand!), besparen we ook tijd en geld voor onze opdrachtgevers. Want ook zij hoeven niet door ellenlange emails te spitten, dagenlang te wachten op een simpel antwoord, of tijd vrij te maken voor meetings die eigenlijk nergens over gaan.
Dus de tijd en energie die grote teams kwijt zijn aan overhead en bureaucratie gebruiken wij om onszelf nuttig te maken (en af en toe een extra potje tafeltennis te spelen).
4. Wendbaarheid (Juist nu)
āWat is mijn relatie met AI als MKB ondernemer?ā. Deze vraag kreeg de Zweeds-Amerikaanse natuurkundige Max Tegmark, voorloper op het gebied van A.I. en auteur van onder andere Life 3.0.
Zijn antwoord was scherp:
āDenk niet in termijnen van 10 jaar. Denk in termijnen van 2 jaar. De vreemdste dingen staan te gebeuren. Een plan voor de komende 9 jaar is binnenkort compleet irrelevant. [ā¦] Blijf wendbaar.ā
Stijlbreuk sluit zich hierbij aan. Klein is wendbaar. Het vergaren en implementeren van nieuwe kennis is relatief eenvoudig en goedkoop. Inzichten zijn snel gedeeld. De kans op achterblijvers (omdat ze langzaam leren of niet willen) is minimaal. Zo ontspringen we enorme obstakels waar grote teams hun handen vol aan hebben.
5. Tevredenheid en ContinuĆÆteit
Iedereen blij
Niet alleen individuele productiviteit neemt af naarmate teams groter worden. Ook medewerker-tevredenheid gaat gebukt onder omvang. Tot grote verrassing (ahem) zijn mensen blijer wanneer ze zich betrokken voelen bij het eindresultaat van hun werk. Meer controle over en invloed op het werk zorgen voor verhoogde motivatie wat op zijn beurt leidt tot betere werksfeer (Autonomy, Mastery, Purpose – Daniel H. Pink).
Bij Stijlbreuk hebben we gemerkt dat dit niet alleen onze eigen tevredenheid verhoogt, maar ook de relatie met onze klanten verbetert. Als dezelfde mensen het hele project door betrokken zijn, ontstaat er een sterker wederzijds begrip en betere communicatie.
Het resultaat is verbeterde continuĆÆteit, een soepelere flow en een echt samenwerkingsverband dat resulteert in, nou ja, ongekend goede producten.
Wat vindt het team?
Wat vindt de klant?
Samenvattend
Small by Design
De lijst met voordelen van klein vs. groot blijft maar groeien naarmate we er meer over schrijven. Maar het punt is duidelijk. Voor ons draait het allemaal om het hebben van het juiste team van de ideale grootte om de grootste impact te maken.
Een klein team is wendbaar, betrokken en kostenefficiĆ«nt. Het levert werk van hogere kwaliteit en zorgt voor een betere ervaring, zowel voor het team zelf als voor de klant. Bij Stijlbreuk is “Small by Design” niet alleen een mantraāhet is een strategische keuze. Wij geloven dat kleine teams, gevoed door passie (en af en toe pizza), meer bereiken met minder.