Sportscholen zijn goed in het werven van leden, maar zijn ze dat ook in het behouden van leden?
Ledenbehoud dankzij technologie én menselijke expertise
Sportscholen zijn goed in het werven van leden, maar zijn ze dat ook in het behouden van leden?
Bij ProFit Gym liepen we tegen een veelvoorkomend probleem aan dat veel servicebedrijven kennen als ze groeien: hoe zorg je ervoor dat iedereen de persoonlijke aandacht krijgt die hij of zij nodig heeft?
We ontwikkelden eerder al de Coach App die live bijhoudt wie binnenkomt en wat hun voorkeuren zijn qua service. Dit geeft waardevolle inzichten in hoe je per persoon de juiste begeleiding en adviezen kan geven.
Op drukke momenten is het echter vooral belangrijk om te weten wíe ik nu moet helpen, want je kunt simpelweg niet iedereen evenveel aandacht geven.
🧠 Op basis van data-analyse kunnen we inmiddels voorspellen welke klanten extra aandacht nodig hebben en daar onze persoonlijke service helemaal op afstemmen.
✅ Uit onze analyses blijkt namelijk dat een groot deel van de klanten zich prima redt en weinig begeleiding nodig heeft; zij willen vooral een “Goedemorgen!”. Inhoudelijk en qua motivatie zijn ze heel zelfstandig.
⚠️ Een kleinere groep heeft echt extra ondersteuning nodig om hun routine vast te houden of weer op te pakken, bijvoorbeeld na een vakantie of een dipje in motivatie. Het is dus belangrijk dat deze groep aandacht krijgt, zodat zij hun routine opbouwen, fitter worden en uiteindelijk ook een loyale klant blijven. Want deze doelgroep bepaalt uiteindelijk of het bedrijf zelf ook gezond is.
Inmiddels is deze analyse real-time geïntegreerd in de Coach App, die nu precies die mensen uitlicht die wél extra begeleiding nodig hebben, zodat coaches hun tijd efficiënt kunnen besteden. Ze kunnen snel inspelen op signalen door bijvoorbeeld samen nieuwe doelen te stellen en een persoonlijk plan te maken.
Het resultaat? Een gerichtere en effectievere dienstverlening die echt het verschil maakt.