Hoe hebben we dat aangepakt?
ProFit Gym mini-studie: Van data naar KPIs naar loyaliteit

Een paar weken geleden vertelde ik hoe we de klantloyaliteit bij ProFit Gym wisten te verhogen.
Door slim gebruik te maken van data uit onze applicaties konden de coaches hun persoonlijke service flink verbeteren รฉn efficiรซnter inzetten.
Hoe hebben we dat aangepakt?
ProFit Gym biedt een breed scala aan diensten:
- Groepslessen
- Realistische doelen stellen met een coach
- Persoonlijke trainingsschemaโs
- Voortgang meten met persoonlijke metingen
- Een mobiele app om alles bij te houden
Dankzij onze applicaties kunnen we al deze acties meetbaar maken. We zien per sporter precies welke diensten wanneer worden gebruikt. Maar hier ontstond ook een uitdaging: ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ฑ๐ฎ๐๐ฎ ๐ฏ๐ฒ๐๐ฒ๐ธ๐ฒ๐ป๐ ๐ป๐ถ๐ฒ๐ ๐ฎ๐๐๐ผ๐บ๐ฎ๐๐ถ๐๐ฐ๐ต ๐บ๐ฒ๐ฒ๐ฟ ๐ถ๐ป๐๐ถ๐ฐ๐ต๐.
Toen we startten met de Coach App, gebruikten we een hele reeks KPIโs om de coach te informeren over de status van elke sporter:
- Elke 3 maanden een nieuw doel
- Elke 6 weken een nieuw schema
- Elke 4 weken een meting
- Heeft de klant de app gedownload?
Maar ondanks al deze data zagen we niet de gewenste resultaten. Een sporter die net een nieuw schema heeft en 3 weken geleden nog een meeting heeft gedaan, blijkt niet per se loyaler dan iemand die simpelweg de club binnenkomt om zelfstandig te trainen. Sommige sporters gebruiken de app alleen om binnen te komen en doen daarna gewoon hun eigen ding.
๐ Tijd voor de volgende iteratie
We ontdekten dat al deze KPIโs individueel weinig zeggen. Het totale plaatje gaf wel een goed overzicht, maar het werd te complex om echt op te sturen.
De oplossing? We besloten ons te focussen op รฉรฉn KPI: bezoekfrequentie. Ons doel werd dat leden minstens รฉรฉn keer per weekย komen sporten.
๐ฏ Dit was het afgelopen jaar dรฉ indicator die ons vertelt of iemand goed op weg is of extra hulp nodig heeft.
Tijdens een recent belletje zei Rutger: “๐๐ฆ ๐ธ๐ช๐ญ๐ญ๐ฆ๐ฏ ๐ฏ๐ถ ๐ฅ๐ข๐ต ๐ฎ๐ฆ๐ฏ๐ด๐ฆ๐ฏ ๐ฎ๐ช๐ฏ๐ด๐ต๐ฆ๐ฏ๐ด ๐ต๐ธ๐ฆ๐ฆ ๐ฌ๐ฆ๐ฆ๐ณ ๐ฑ๐ฆ๐ณ ๐ธ๐ฆ๐ฆ๐ฌ ๐ฌ๐ฐ๐ฎ๐ฆ๐ฏ!” Dat klinkt als een kleine verschuiving, maar met een groot effect op hoe we onze leden ondersteunen om hun doelen te bereiken.
Hopelijk snel weer een nieuwe update ๐
Foto credit: ProFit Gym
