Ga naar de content

ProFit Gym mini-studie: Van data naar KPIs naar loyaliteit

Hoe hebben we dat aangepakt?

Twee mensen in sportkleding lachen en geven elkaar een high five in een fitnesscentrum.

Een paar weken geleden vertelde ik hoe we de klantloyaliteit bij ProFit Gym wisten te verhogen.

Door slim gebruik te maken van data uit onze applicaties konden de coaches hun persoonlijke service flink verbeteren รฉn efficiรซnter inzetten.

Hoe hebben we dat aangepakt?

ProFit Gym biedt een breed scala aan diensten:

  • Groepslessen
  • Realistische doelen stellen met een coach
  • Persoonlijke trainingsschemaโ€™s
  • Voortgang meten met persoonlijke metingen
  • Een mobiele app om alles bij te houden

 

Dankzij onze applicaties kunnen we al deze acties meetbaar maken. We zien per sporter precies welke diensten wanneer worden gebruikt. Maar hier ontstond ook een uitdaging: ๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ฑ๐—ฎ๐˜๐—ฎ ๐—ฏ๐—ฒ๐˜๐—ฒ๐—ธ๐—ฒ๐—ป๐˜ ๐—ป๐—ถ๐—ฒ๐˜ ๐—ฎ๐˜‚๐˜๐—ผ๐—บ๐—ฎ๐˜๐—ถ๐˜€๐—ฐ๐—ต ๐—บ๐—ฒ๐—ฒ๐—ฟ ๐—ถ๐—ป๐˜‡๐—ถ๐—ฐ๐—ต๐˜.

Toen we startten met de Coach App, gebruikten we een hele reeks KPIโ€™s om de coach te informeren over de status van elke sporter:

  • Elke 3 maanden een nieuw doel
  • Elke 6 weken een nieuw schema
  • Elke 4 weken een meting
  • Heeft de klant de app gedownload?

 

Maar ondanks al deze data zagen we niet de gewenste resultaten. Een sporter die net een nieuw schema heeft en 3 weken geleden nog een meeting heeft gedaan, blijkt niet per se loyaler dan iemand die simpelweg de club binnenkomt om zelfstandig te trainen. Sommige sporters gebruiken de app alleen om binnen te komen en doen daarna gewoon hun eigen ding.

 

๐Ÿ”„ Tijd voor de volgende iteratie

We ontdekten dat al deze KPIโ€™s individueel weinig zeggen. Het totale plaatje gaf wel een goed overzicht, maar het werd te complex om echt op te sturen.

De oplossing? We besloten ons te focussen op รฉรฉn KPI: bezoekfrequentie. Ons doel werd dat leden minstens รฉรฉn keer per weekย komen sporten.

๐ŸŽฏ Dit was het afgelopen jaar dรฉ indicator die ons vertelt of iemand goed op weg is of extra hulp nodig heeft.

Tijdens een recent belletje zei Rutger: “๐˜ž๐˜ฆ ๐˜ธ๐˜ช๐˜ญ๐˜ญ๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฏ๐˜ถ ๐˜ฅ๐˜ข๐˜ต ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด๐˜ฆ๐˜ฏ ๐˜ฎ๐˜ช๐˜ฏ๐˜ด๐˜ต๐˜ฆ๐˜ฏ๐˜ด ๐˜ต๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ ๐˜ฌ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ฑ๐˜ฆ๐˜ณ ๐˜ธ๐˜ฆ๐˜ฆ๐˜ฌ ๐˜ฌ๐˜ฐ๐˜ฎ๐˜ฆ๐˜ฏ!” Dat klinkt als een kleine verschuiving, maar met een groot effect op hoe we onze leden ondersteunen om hun doelen te bereiken.

Hopelijk snel weer een nieuwe update ๐Ÿ˜‰

Foto credit: ProFit Gym

Geschreven door Werner Bastianen
Een man met kort, donker haar en een baard glimlacht naar de camera. Hij draagt een koraalkleurige top
Gepubliceerd op
07/10/2024
Meer over
Deel dit artikel